Köpvillkor

1. INTRODUKTION
1.1 Läs och granska dessa användarvillkor (”Villkoren”) noggrant innan du börjar använda tjänsten (”Tjänsten”) som tillhandahålls via webbplatsen doodel.se och mobilapplikationen Doodel. Tjänsten drivs och tillhandahålls av oss, den svenska enskilda firman Doodel, organisationsnummer 950411-5537, [momsregistreringsnummer SE950411553701], Sernanders väg 8, 75261 Uppsala (”Doodel”, ”vi”, ”oss”, ”vår”).
1.2 Du, en fysisk eller juridisk person, som använder, registrerar eller avser att registrera ett konto i Tjänsten, är en användare av densamma (”Användare”, ”du”, ”din”). Användare som vill lägga en beställning kallas nedan för ”Kunder” och användare som tillhandahåller varor och produkter via Tjänsten kallas nedan för ”Butiker”. ”Kunder” och ”Butiker” avser både fysiska och juridiska personer som besöker eller använder Tjänsten.
1.3 Din åtkomst till och användning av Tjänsten är villkorad av att du accepterar och följer Villkoren. Villkoren gäller för alla besökare, användare och andra som har åtkomst till eller använder Tjänsten och/eller andra tjänster som tillhandahålls via Tjänsten. Genom att besöka eller använda Tjänsten godkänner du att du är bunden av Villkoren.
1.4 Om du inte accepterar Villkoren eller följer någon bestämmelse i detta dokument, är du inte berättigad att använda Tjänsten.

2. OM TJÄNSTEN
2.1 Vi tillhandahåller en IT-plattform och tjänst för köp av mat och dagligvaror, där användare kan söka och köpa varor på plattformen och där butiker kan använda Tjänsten för att lägga upp och visa sina varor till försäljning. De beställningar som genomförs inom ramen för avtalet mellan kund och butik utgör ett ”Uppdrag”.
2.2 Doodel.se förmedlar beställningar av mat och dagligvaror från kunden (”Kund”) till den butik kunden valt. Varje butik har särskilda öppettider.
2.3 All information om belopp, mått, vikt, beskrivningar, skick och/eller andra uppgifter i Tjänsten är avsedda att identifiera varor och tjänster och utgör uppskattningar om inget annat anges. Doodel tar inget ansvar för information om produkter och/eller tjänster som tillhandahålls av andra användare, butiker eller tredje part via Tjänsten.
2.4 Doodel ansvarar för granskning och verifiering av de butiker som använder och syns på plattformen. Doodel bekräftar och åtar sig att agera i enlighet med Stripe (betalningsleverantör).

3. REGISTRERING OCH ANVÄNDARKONTO
3.1 Användare kan vara både fysiska och juridiska personer. Du får endast registrera ett användarkonto och ditt konto får endast användas av dig. För att registrera ett konto som Rider (”Road-king/Doodel Agent”) eller Shopper (”Shop-king/Doodel Agent”) krävs att du har rätt att arbeta i Sverige och har svenskt personnummer eller samordningsnummer.
3.2 Vid registrering måste användare minst lämna följande information: i) lösenord, ii) e-postadress, iii) fullständigt namn, iv) telefonnummer, v) kortuppgifter för betalning samt vi) bostadsadress. Road-kings och Shop-kings kan även behöva lämna bankuppgifter för betalningar.
3.3 Uppgifter du lämnar enligt ovan ska vara uppdaterade, korrekta och fullständiga. Du ansvarar för att hålla dem aktuella.
3.4 Du har rätt att när som helst sluta använda Tjänsten och stänga ditt konto. Instruktioner för stängning fås via support@doodel.se.
3.5 Tjänsten förbehåller sig rätten att när som helst neka fysiska eller juridiska personer åtkomst till hela eller delar av Tjänsten, efter eget gottfinnande.

4. ANVÄNDNING AV TJÄNSTEN
4.1 Du garanterar att du inte använder Tjänsten i strid med gällande lag eller Villkoren. Du ansvarar för all aktivitet inom ramen för din användning. Vi ansvarar inte för obehörig åtkomst på grund av din eller andra användares vårdslöshet.
4.2 Vid användning med användar-ID och lösenord ansvarar du själv för all aktivitet som sker. Om ditt ID eller lösenord tappas bort, blir stulet eller du misstänker obehörig åtkomst ska du omedelbart meddela Tjänsten och byta lösenord. Du ansvarar för all användning tills Tjänsten bekräftat mottagandet av ditt meddelande.
4.3 Om vi finner att något du publicerat strider mot lag eller kan skada oss eller tredje part förbehåller vi oss rätten att ta bort det och/eller stänga ditt konto. Vi avgör detta ensidigt. Användare accepterar även att andra användare kan betygsätta dem via Tjänsten.
4.4 Användaren ansvarar själv för allt material som lämnas till Tjänsten (”Användarinnehåll”) och ska hålla Tjänsten skadeslös vid krav från tredje part. Genom att publicera Användarinnehåll ger du Tjänsten en global, icke-exklusiv, royaltyfri licens att använda, reproducera, distribuera och publicera innehållet inom Tjänsten, inklusive marknadsföring. Tjänsten har rätt att neka eller ta bort innehåll som bedöms strida mot Villkoren eller lag.
4.5 Tjänsten förbehåller sig rätten att stänga av användare som missbrukar kontot eller lösenordet.
4.6 Butiker på plattformen ansvarar inte för de sålda produkterna. Problem med beställda produkter hanteras via Doodel Kundservice – support@doodel.se.

5. ÄNDRINGAR I TJÄNSTEN
5.1 Vi förbehåller oss rätten att ändra, avbryta eller avsluta funktioner i Tjänsten när som helst. Ny funktionalitet omfattas också av dessa Villkor.
5.2 Vi åtar oss att vidta rimliga åtgärder för att hålla Tjänsten fungerande vid förändringar. Du kan alltid sluta använda Tjänsten om du inte accepterar ändringarna.

6. TILLGÄNGLIGHET
6.1 Vårt mål är att Tjänsten ska vara tillgänglig året runt. Dock kan vi stänga ned delar av den för uppdateringar eller underhåll. Vi ansvarar inte för störningar p.g.a. internetproblem, driftstörningar eller underhåll.

7. BEHANDLING AV PERSONUPPGIFTER
7.1 Tjänsten respekterar din integritet. Se vår information om behandling av personuppgifter och cookies för mer detaljer.

8. BETALNINGAR
8.1 Alla beställningar via doodel.se är bindande. Priser inkluderar moms. Leveransavgift tillkommer. Kvitto och momsredovisning erhålls för varje beställning.
8.2 Vi använder Stripe som betalningslösning (VISA och Mastercard). Användaren måste acceptera Stripes villkor vid registrering.
8.3 Doodel är första kontakt för kunder och ansvarar för återbetalningar, avbokningar och krediter. Återbetalningar sker i form av Doodel Credits.
8.4 Vi ansvarar inte för obehörig kortanvändning av tredje part.
8.5 Doodel-appen använder Stripe, vilket kräver information om ditt telefonnummer och installerade appar för säker betalning.

9. ÅNGERRÄTT
9.1 Vid köp av mat gäller ingen ångerrätt enligt Distans- och hemförsäljningslagen.

10. LEVERANSER
10.1 Doodel strävar efter snabba leveranser. Leveranser kan utföras av Doodel eller tredje part. Förseningar kan förekomma vid hög belastning eller trafikproblem.
10.2 Kunden ansvarar för korrekta adress- och kontaktuppgifter. Om kunden inte kan nås sker ingen ytterligare leverans och ingen ersättning utgår.
10.3 Doodel levererar endast inom sina leveransområden. Utanför dessa görs ingen leverans.

11. VID FEL ELLER MISSHÖLLNING
11.1 Om en Doodel Agent inte dyker upp eller är försenad så att uppdraget inte kan utföras, återbetalas hela beloppet i form av Credits. Varje fall bedöms individuellt. Återbetalning görs inom 30 dagar.
11.2 Vid uteblivna uppdrag kan agentens konto stängas.

12. IMMATERIELLA RÄTTIGHETER
12.1 Användaren får en personlig, icke-exklusiv och begränsad rätt att använda Tjänsten i Sverige.
12.2 Doodel äger alla immateriella rättigheter, inklusive programvara, kod och design. Kopiering eller offentliggörande utan samtycke är förbjudet.
12.3 Användaren får inte modifiera, reverse-engineera eller dekompilera Tjänsten.
12.4 Varumärken i Tjänsten är skyddade och får inte användas utan tillstånd.

13. ANSVAR OCH ANSVARSBEGRÄNSNING
13.1 Vi garanterar inte felfri drift eller avbrottsfri tjänst.
13.2 Vi tillhandahåller en digital plattform och ansvarar inte för skador eller förluster kopplade till uppdrag.
13.3 Vårt ansvar är begränsat till direkta skador och högst det belopp användaren betalat de senaste 6 månaderna.
13.4 Tvister mellan användare hanteras utan Doodels inblandning.
13.5 Begränsningen gäller inte vid grov vårdslöshet eller uppsåt.

14. FORCE MAJEURE
14.1 Vi är inte ansvariga för händelser utanför vår kontroll, såsom brand, strömavbrott, krig, lagändringar eller arbetskonflikter.

15. LAGSTIFTNING OCH SKATTEKONSEKVENSER
15.1 Användaren ansvarar för att följa gällande lagstiftning.
15.2 Köp och försäljning via Tjänsten kan innebära skattekonsekvenser. Användaren ansvarar själv för dessa.

16. KOMMENTARER OCH KLAGOMÅL
16.1 Kontakta oss gärna vid synpunkter eller klagomål.
16.2 Fel ska rapporteras till support@doodel.se utan oskäligt dröjsmål.

17. FUNKTIONER FRÅN TREDJE PART
17.1 Vissa produkter/tjänster tillhandahålls av tredje part. Deras villkor gäller.
17.2 Tjänsten kan innehålla länkar till andra webbplatser. Vi ansvarar inte för deras innehåll.
17.3 Google Maps kan användas för platsinformation. Google kan samla in uppgifter som IP-adress och wifi-signaler för att bestämma position.

18. ÄNDRING AV VILLKOR
18.1 Vi kan ändra Villkoren när som helst. Ändringar träder i kraft 30 dagar efter publicering.
18.2 Vi sparar inte gamla versioner – skriv ut och spara en kopia om du vill.

19. OGILTIGHET
19.1 Om någon del av Villkoren är ogiltig ska den justeras eller avskiljas så att resten fortfarande gäller.

20. TVISTER OCH TILLÄMPLIG LAG
20.1 Tvister ska i första hand lösas utanför domstol. Kan vi inte enas avgörs tvisten i svensk domstol.
20.2 Som konsument har du rätt att pröva en tvist via ARN (Allmänna reklamationsnämnden).
20.3 EU-kommissionen tillhandahåller även en plattform för tvistlösning online.

21. KONTAKTUPPGIFTER
Doodel, org.nr 950411-5537
E-post: info@doodel.se